Els bars continuen tancats pel coronavirus i les compres dels espanyols no deixen espai al dubte sobre l’impacte d'aquesta mesura en els seus hàbits de consum. A banda de les farines, que continuen molts altes en el rànquing de vendes -tot i moderar el creixement-, les begudes alcohòliques són les que marquen de manera més notable la diferència en relació al consum registrat l’any passat, segons les dades del ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació. Seguint la tendència de la setmana passada, les tauletes de xocolata i els snacks, segueixen també en un imparable corba de creixement.
L’augment en les compres de cervesa durant aquestes quatre darreres setmanes ha estat gradual. Va créixer un 23,3% la primera setmana, un 35% la segona, 41,9 la tercera i un 70,1%, la quarta. També les begudes espirituoses, és a dir, els destil·lats, van créixer un 21,2% la primera setmana en un creixement imparable fins arribar al 70%, la quarta. Però en el cas del vi, el creixement ha passat de ser un modest 6% la primera setmana a créixer un 62,6% la quarta.
De la seva banda, els snacks i fruits secs s’han enfilat fins al 78,2% més aquesta setmana en relació al mateix període de l'any passat i les tauletes de xocolata fins al 63,6%.
Els espanyols, però, comencen a mostrar un cansament a l’hora de cuinar pastissos i pa. Les farines després de créixer fins a un 196% la segona setmana i un 170 la tercera, ha desaccelerat l’augment i aquesta setmana s’ha venut un 113,7% més que el mateix període de l’any passat, la qual cosa no deixa de situar aquest producte, per tercera setmana consecutiva, com el producte que més creix. Alhora que s’ha frenat el creixement de la farina, ha crescut la venda de pa fins a un 20% més.
En comparació amb les xifres de les farines, alcohols i snacks, queda empal·lidit fins i tot el repunt de les verdures, que aquesta setmana han experimentat el creixement més important, fins al 31,2%, o el de la fruita, amb un rècord de creixement del 23,1%. També els ous han assolit un rècord aquesta quarta setmana, amb un 43,3%, mentre que el sucre, un altre dels productes estrella aquestes quatre darreres setmanes ha caigut fins a créixer només un 36,4% després que va començar el confinament disparant-se un 83% en les vendes. També les xocolates i cacaos han crescut un 39,1%, potser arrossegats per les mones de Pasqua.
El peix fresc ha caigut un 4% en relació a l’any passat però el congelat ha crescut un 37,9%. La carn, ha crescut un 22,9% en conjunt, però el corder ha caigut un 21,3% en relació a l’any passat. És l'única carn que ha caigut tres de les quatre setmanes i de manera important.
En temps de coronavirus, els espanyols s’estimen més comprar a la botiga tradicional o al supermercat que queda aprop de casa i que es manté dins de les restriccions de moviments. La venda a les botigues ha crescut un 26% aquesta setmana en relació a l'any passat i al supermercat, un 30,3% més; mentre que la venda en hipermercat ha experimentat un creixement moderat (9,2% la darrera setmana). Per descomptat, però, que qui s’emporta la palma a l’hora de créixer són les compres per internet que s’han disparat un 84% les dues últimes setmanes.
Per àrees geografies, qui més s’ha abocat a comprar és Extremadura (50,6% de creixement), Canàries (48%) i Aragó (42,2%). El creixement més moderat s’ha registrat a Castella i Lleó, amb un 10%.
A Catalunya, el creixement del consum aquesta quarta setmana ha estat del 18,7%.